INTRADA Sanktuarium Przemienienia Pańskiego w Krużlowej

2 grudnia 2018 roku w zabytkowym XV-wiecznym Kościele Parafialnym Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Krużlowej odbyła się sesja nagraniowa INTRADY na orkiestrę symfoniczną (2018), która będzie towarzyszyła odsłonięciu oraz zasłonięciu (w innej wersji) cudownego obrazu Pana Jezusa Przemienionego znajdującego się w nowym kościele parafialnym.

phoca_thumb_l_imgp2297

Utwór został prawykonany przez Orkiestrę Dętą w Krużlowej, którą poprowadził dyrygent i organista sanktuarium – Roman Kwoka.

 

Warto dodać, że jest to już trzecia intrada kompozytora:
1. Intrada Sanktuarium Matki Boskiej Bolesnej w Limanowej​
2. Intrada Sanktuarium Matki Bożej Łukawieckiej w Łukawcu
3. Intrada Sanktuarium Przemienienia Pańskiego w Krużlowej

Realizacja nagrania:

Sebastian Szymański
➡️ Ars Pro Nobis

➡️ w Błękitnym Kadrze

➡️ Sanktuarium Przemienienia Pańskiego w Krużlowej
http://www.kruzlowa.diecezja.tarnow.pl/www/

➡️ Limanowska Orkiestra Kameralna
https://www.ldk.limanowa.pl/pracownia/22/limanowska-orkiestra-kameralna

All Rights Reserved 2018 Sebastian Szymański

 

INTRADA:

makingOFF:

INTRADA odsłonięcie audio

INTRADA zasłonięcie audio

 

TWÓRCZA RELACJA NAUCZYCIELA I UCZNIA W DOSKONALENIU WARSZTATU PRACY KOMPOZYTORA MUZYKI POWAŻNEJ – referat podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z udziałem gości zagranicznych

konferencja Cieszyn

Celem wystąpienia jest ukazanie znaczenia twórczej relacji nauczyciela i ucznia dla doskonalenia warsztatu pracy kompozytora. Nauczyciel – mistrz –  kompozytor indywidualizuje swoje podejście do swojego ucznia tak, aby nie zaburzyć specyfiki podejmowanej przez niego aktywności kompozytorskiej. Jego zadaniem jest wspieranie młodego kompozytora na drodze realizacji dzieła muzycznego m.in. poprzez doskonalenie warsztatu kompozytorskiego przy jednoczesnym pogłębianiu inspiracji, która przeobraża się w myśl twórczą.

20 listopada 2018 roku wygłosiłem referat pt.: Twórcza relacja nauczyciela i ucznia w doskonaleniu warsztatu pracy kompozytora muzyki poważnej podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z udziałem gości zagranicznych – Pedagogika i sztuka zorganizowanej przez Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.

pedagogika_i_sztuka.jpg

zdjęcia, źródło, więcej informacji: Pedagogika i sztuka

ŚWIĘTY STANISŁAWIE w wykonaniu Sylwii Zelek i Limanowskiej Orkiestry Kameralnej

29 września 2018 roku w kościele pw św. Stanisława Kostki w Limanowej – Sowlinach podczas Koncertu Nowej Muzyki Sakralnej odbyło się koncertowe prawykonanie utworu Święty Stanisławie do słów Marii Szymańskiej.

Sylwia Zelek – sopran
Limanowska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Sebastiana Szymańskiego

KONCERT NOWEJ MUZYKI SAKRALNEJ w Limanowej – Sowlinach

Koncert Nowej Muzyki Sakralnej odbędzie się ku czci św. Stanisława Kostki w Roku Jubileuszowym oraz w 61. rocznicę święceń kapłańskich śp. ks. Jana Bukowca dnia 29 września 2018 r. o godzinie 19:00 w Kościele pw. św. Stanisława Kostki w Limanowej – Sowlinach.

Plakat koncertu

Przygotowany program koncertu nawiązuje do życia św. Stanisława Kostki. W jego skład wchodzą utwory kompozytorów takich jak np.: Zofia Konaszkiewicz, John Rutter, Arvo Pärt, Sebastian Szymański czy Jacob de Haan.

Podczas tego wydarzenia odbędzie się także koncertowe prawykonanie utworu „Święty Stanisławie” napisanego do słów Marii Szymańskiej.

Potrzeba napisania tego utworu zrodziła się z dwóch powodów. Pierwszym z nich była chęć oddania czci młodemu jezuicie, świętemu wśród świętych, obrońcy Polaków w kluczowych dla naszego narodu momentach historycznych. Drugim zaś zauważalny deficyt literatury muzycznej związany z tematyką obejmującą postać św. Stanisława Kostki.

Warto zauważyć, że tekst utworu wpisuje się w przesłanie V Synodu Diecezji Tarnowskiej oraz stanowi „małą cegiełkę” w obchodzonym w Kościele w Polsce Roku św. Stanisława Kostki.

Koncert Nowej Muzyki Sakralnej wykonają:

Sylwia Zelek – sopran
Limanowska Orkiestra Kameralna
Sebastian Szymański – dyrygent

Organizatorzy:
ks. proboszcz Tadeusz Śmierciak
Limanowski Dom Kultury
Sebastian Szymański

PIE JESU music video | Salisbury Cathedral & Southampton Old Cemetery | England

Sebastian Szymański – Pie Jesu

(…) Podobne przesłanie rozbrzmiewa w utworze Sebastiana Szymańskiego – czytelny puls rytmiczny uwypukla usilność modlitwy, a skupiony układ współbrzmień (zakończony pogodnym akordem) wskazuje na niezachwianą nadzieję w Boże miłosierdzie.

Sebastian Szymański’s setting carries a similar message. Its clear rythmic pulse highlights the insistent character of prayer while a dense pattern of consonances (rounded off with a joyous chord) points to man’s unwavering belief in God’s mercy.

Emilia Dudkiewicz, PIE IESU
Requiem Records | Chord of Light Series | 162 | Chord 01 | 2018

♫ Available on CD: REQUIEM RECORDS

★ Paweł Łukaszewski – conductor http://www.lukaszewski.org.uk/

★ Warsaw-Praga Cathedral Choir MUSICA SACRA http://www.musicasacra.com.pl/

♫ Recorded in the Chapel of the Higher Theological Seminary of the Warsaw-Praga Diocese in Warsaw, 23-24 June 2017.

✂ Video by Sebastian Szymański Salisbury Cathedral & Southampton Old Cemetery, 11, 13 September 2018.

ŚWIĘTY STANISŁAWIE do słów Marii Szymańskiej – prawykonanie i nagranie

Sebastian Szymański – Święty Stanisławie na chór mieszany do słów Marii Szymańskiej (2018)

Utwór wykonał kameralny zespół wokalny w składzie:

Urszula Palka-Ranosz – sopran
Joanna Jaworz-Dutka – alt
Zbigniew Bukowiec – tenor
Piotr Michalik – bas

Nagranie zrealizowano dnia 30 sierpnia 2018 r. w kościele pw św. Stanisława Kostki w Limanowej – Sowlinach.

Informacje o utworze oraz partytura:
Potrzeba napisania utworu Święty Stanisławie do słów Marii Szymańskiej na chór mieszany SATB zrodziła się z dwóch powodów.

 

Produkcja:

w Błękitnym Kadrze
https://www.facebook.com/wBlekitnymKadrze

Ars Pro Nobis
https://www.facebook.com/SztukaDlaNas

All Rights Reserved 2018

ŚWIĘTY STANISŁAWIE – zakończenie pracy nad utworem

Potrzeba napisania utworu Święty Stanisławie do słów Marii Szymańskiej na chór mieszany SATB zrodziła się z dwóch powodów.

Pierwszym z nich była chęć oddania czci młodemu jezuicie, świętemu wśród świętych, obrońcy Polaków w kluczowych dla naszego narodu momentach historycznych. Drugim zaś zauważalny deficyt literatury muzycznej związany z tematyką obejmującą postać św. Stanisława Kostki.

Ta pieśń jako miniatura muzyczna posiada prostą konstrukcję cechującą się powtarzalną formą AB, gdzie punktem zwrotnym są zmiany tonacyjne i nieco większe tempo w odcinkach B następujące równolegle do zmian dynamicznych.

Również pod względem literackim pierwsze cztery wersy powtarzają się w ten sam sposób w odcinakach A.

Warto zauważyć, że tekst ten wpisuje się w przesłanie V Synodu Diecezji Tarnowskiej oraz stanowi „małą cegiełkę” w obchodzonym w Kościele w Polsce Roku św. Stanisława Kostki.

Praca nad utworem został podzielona na dwa etapy:
Pierwszym była analiza stworzonego na potrzebę tego utworu tekstu literackiego napisanego 7 sierpnia 2018 r. przez Marię Szymańską.
Drugim zaś notacja muzyczna z finałem 13 sierpnia 2018 r. w wyniku której powstała wersja na chór SATB oraz na głos i organy.

Partytura utworu:

Słowa:

1) Święty Stanisławie
Pielgrzymie Miłości
Wpatrzony w Chrystusa
Uproś nam u Serca Jego

Łaskę Pobożności
W drodze ku świętości

2) Święty Stanisławie
Pielgrzymie Miłości
Wpatrzony w Chrystusa
Uproś nam u Serca Jego

Cnotę wytrwałości
Na szlaku czystości

3) Święty Stanisławie
Pielgrzymie Miłości
Wpatrzony w Chrystusa
Uproś nam u Serca Jego

Dar Bożej Jedności
W rodzin budowaniu

Maria Szymańska
07.08.2018r.

KULTUROWA FUNKCJA MUZYKI SAKRALNEJ W PERSPEKTYWIE INTEGRALNEGO ROZWOJU OSOBY I CZŁOWIEKA – artykuł w FIDES ET RATIO

Muzyka sakralna będąca wytworem działalności kulturowej i duchowej człowieka jest nośnikiem wartości kulturowo-duchowych, jest służebna wobec słowa scalającego osobę wewnętrznie i wspólnotowo. Porusza wewnętrznie, prowadzi „wzwyż” i ku głębi doświadczania spotkania z Pięknem, Prawdą, Miłością. Efektem jej godnego i prawdziwego przeżywania jest refleksja nad sensem własnego życia w świetle różnych wydarzeń i sytuacji jakie spotykają człowieka. Obejmuje jego fizyczne, psychiczne, społeczne, kulturowe i duchowe jestestwo, ukierunkowuje je ku Transcendencji sublimując to, czego dotyka, stymulując jego pragnienia podążania w kierunku wyższych wartości. 

Artykuł Kulturowa funkcja muzyki sakralnej w perspektywie integralnego rozwoju osoby człowieka ukazał się w numerze 2(34)2018 Kwartalnika Naukowego Towarzystwa Uniwersyteckiego FIDES ET RATIO.

Cały artykuł jest dostępny w wersji elektronicznej TUTAJ strony 317 – 328

Zachęcamy do lektury.

prawykonanie ŚPIEWAJCIE przez Polski Narodowy Chór Młodzieżowy pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego

Prawykonanie utworu ŚPIEWAJCIE do słów św. Augustyna z Hippony odbyło się podczas koncertów Polskiego Narodowego Chóru Mieszanego pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego 13 lipca w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu, 14 lipca w Sali Koncertowej Radomskiej Orkiestry Symfonicznej i 15 lipca w Muzeum Lubelskim. Zespół przygotowali: Agnieszka Franków-Żelazny i Bartosz Michałowski.

więcej informacji: Sesja letnia Sandomierz – Radom – Lublin, 6–16 lipca 2018

 

Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, Agnieszka Franków-Żelazny, Bartosz Michałowski, Młodzi Kompozytorzy, fot. w Błękitnym Kadrzefot. w Błękitnym Kadrze